De Belgische Bouwdocumentatie
Printable version Aan favorieten toevoegen Doorsturen naar vriend of collega Bookmark and Share

Mobiele wandsystemen van BREEDVELD voor de Oscar Romeroschool in Rotterdam

 

Liggend rekenen, zijn we daar klaar voor?

Op de Oscar Romeroschool in Rotterdam ervaren leerkrachten en leerlingen inmiddels alweer zo’n twee jaar de voordelen van het flexibel indelen van ruimtes.
De in een cirkel aan het leerplein gesitueerde klaslokalen zijn middels grote schuifwanden twee aan twee met elkaar verbonden.
Het maakt coöperatief en vooral ook anders leren gemakkelijker dan ooit.
We praten erover met projectmanager vastgoed van RVKO (schoolbestuur) Ewald Tijhaar en schooldirecteur Peter Koedood.

‘Het werkgebied van RVKO loopt van Spijkenisse, Berkel en Rodenrijs, Nieuwekerk aan den IJssel tot aan Hoek van Holland.
Alles bij elkaar zijn we verantwoordelijk voor 67 scholen op 90 locaties. Een aardige portefeuille met een diversiteit aan panden.
Het pand van de Oscar Romeroschool is een ruim opgezette school, met ruime leerpleinen en lokalen van maar liefst 55 m2.
De ideale situatie voor het toepassen van mobiele wandsystemen.
En dat was gezien de gewijzigde visie op het onderwijs ook precies waar de school behoefte aan had,’ begint Ewald Tijhaar.

Mobiele wandsystemen van BREEDVELD voor de Oscar Romeroschool in Rotterdam

Koppelen van groepen
‘Wanneer je naar een praktische oplossing voor het koppelen van ruimtes zoekt, kom je al snel bij schuif-, vouw- en paneelwanden uit.
We hebben in 2019 gekozen voor de toepassing van acht schuifwanden van BREEDVELD en daar wordt tot op de dag van vandaag met veel plezier gebruik van gemaakt.
Leerkrachten openen de wanden wanneer het koppelen van groepen gewenst is. Ze schuiven de wand open, formuleren de opdracht en laten de groepen samenwerken.
En het gebeurt regelmatig dat een niet bezet lokaal tijdelijk gebruikt wordt door een deel van de naastgelegen groep. Ten behoeve van projectmatig werken bijvoorbeeld.
Daarnaast kampen we -net als anders scholen- zo nu en dan met formatieproblematiek, zeker in deze coronapandemie.
Dankzij de flexibiliteit van onze lesruimtes is onderbezetting redelijk goed op te vangen.
Nee, het wordt nooit ideaal, maar door de schuifwand te openen en een onderwijsassistent te betrekken, hoeven we geen kinderen naar huis te sturen.’

Niet in beton gegoten
Waar de meeste scholen onder-, midden- en bovenbouw aan elkaar koppelen, kiezen ze op de Oscar Romeroschool ook voor andere combinaties.
‘Er zitten natuurlijk praktische redenen achter het scheiden van de verschillende bouwen, maar een en ander is niet in beton gegoten.
Je zult verbaasd zijn hoe leuk kinderen van de onderbouw het vinden om door de schooloudsten te worden meegenomen.
En er zijn natuurlijk ook didactische redenen om de boel eens door elkaar te husselen. De schuifwanden tussen onze lokalen maken allerlei samenwerkingsvormen mogelijk.’

Hoe zit het met de toegevoegde waarde in een traditionele gangenschool?
De Oscar Romeroschool is zoals gezegd een zeer ruim opgezette school. Het realiseren van een school met deze kenmerken is financieel gezien lang niet altijd mogelijk.
Zijn mobiele wandsystemen ook van toegevoegde waarde in een traditionele gangenschool? Ewald Tijhaar onderzocht het.
‘We hebben in een testfase zowel een schuif- als een vouwwand toegepast op een van onze traditioneel gebouwde scholen. We hebben de verschillen tussen deze wanden getest.
We hebben gekeken naar kosten, de mate waarin de toepassing van een wand ruimte kost, de eenvoud van het openen en sluiten en onder meer de opbergwijze van een openstaande wand. Los van deze praktische zaken was de belangrijkste conclusie dat het succes van het koppelen van lokalen valt of staat met hoe de leerkracht ermee omgaat.
Als de leerkracht de meerwaarde van dit middel niet ziet, gaat het absoluut niet werken.
Daarnaast heeft het succes ook te maken met de aanwezigheid van alternatieve leerplekken.
Deze plekken zorgen ervoor dat je een deel van de groep elders kunt laten werken wat de samenwerking tussen de overgebleven kinderen in de twee gekoppelde vergemakkelijkt.’

‘We werken regelmatig met het team van BREEDVELD. Een aantal van onze scholen is inmiddels verrijkt met hun producten.
En hoewel de wanden zonder uitzondering voldoen, blijkt montage altijd een kwestie van maatwerk.
Om aan de eis van 45 dB te voldoen, moet namelijk echt alles kloppen.
Gelukkig komen we daar altijd uit, zodat de deuren netjes afgesteld zijn en perfect wegrollen en afsluiten.’Rattengedrag
‘Toevallig dat ik je uitgerekend nu spreek, want vanmiddag hebben we weer een teamontmoeting over de ambities van de school,’ begint Peter Koedood zijn vurige bijdrage.
‘Je ziet op de meeste scholen nog steeds klassieke klaslokalen gevuld met kinderen die allemaal zitten en naar hetzelfde punt -meestal het smartboard- kijken.
Maar heel kort door de bocht: als je 25 kinderen bij elkaar in een kleine ruimte propt, dan vraag je toch gewoon om rattengedrag?
Hoe en waar een kind het beste leert, dáár zou het over moeten gaan.
Is dat in een traditioneel klaslokaal? Is dat in een grote ruimte? In een kleine? Is dat liggend op de vloer?
Wat het lastig maakt, is dat niet iedere leerling dezelfde behoefte heeft.
Daarom is het de kunst om een ruimte zo flexibel mogelijk te maken en verder te kijken dan het ouderwetse klaslokaal.
Dat is ons met de keuze voor BREEDVELD schuifwanden heel goed gelukt.’

Educatieve alzheimer
‘Eigenlijk zijn we allemaal verkeerd geprogrammeerd. We hebben allemaal in zo’n ouderwetse klas onderwijs gevolgd.
Op de basisschool, op de middelbare school en wij hebben het op de pabo nog eens dunnetjes overgedaan.
Het is voor leerkrachten dus volkomen normaal op in zo’n omgeving les te geven.’
Peter verwijst naar de uitspraken van Sjef Drummen, de onderwijskunstenaar die beweert dat we in het Nederlandse onderwijs last hebben van educatieve alzheimer, als gevolg van mayonaise in ons brein.
‘We zijn gewend het op een bepaalde manier te doen en doen het daarom dus ook zo. Zelfs op onze school waar we met grote lokalen, mobiele wanden en leerpleinen ook ánder onderwijs kunnen bieden, worden veel lessen nog op de ouderwetse manier gegeven.
De zoektocht naar beter, daar zitten we volop in. We hebben de mogelijkheden, nu moeten we ze nog gebruiken.’

Valkuil
‘Na de eerste fase van de verbouwing zijn groep 4 en groep 8 naast elkaar gesitueerd.
Toen fase twee gereed was, verwachtte ik dat groep 4 zou verhuizen naar de onderbouw.
Ik ben dus zelf -met alle openheid die ik heb richting anders lesgeven- blijkbaar net zo geconditioneerd als veel van mijn collega’s.
Maar we gaan ervoor. We zetten vanmiddag weer een klein stapjes richting anders en vooral richting beter.’

Over BREEDVELD
Met haar mobiele wandsystemen haalt BREEDVELD het beste uit elke ruimte.
De focus ligt op flexibiliteit, duurzaamheid, esthetiek, gebruiksvriendelijkheid en klanttevredenheid.
Dat geldt voor alle producten: van eenvoudige paneelwand tot ingenieuze dubbelwandige (smart)glaswand.
Dat de BREEDVELD-wanden er kwalitatief hoogwaardig uitzien, spreekt voor zich.
Een groot deel van de kwaliteit is echter niet zichtbaar. Deze ligt verborgen in de geperfectioneerde mechanieken die draaien op degelijk en uitvoerig getest materiaal.
Het resultaat: soepel verplaatsbare en stabiele wanden met een ongekend lange levensduur.

Vraag informatie aan van BREEDVELD
 
Om meer informatie aan te vragen van BREEDVELD kunt u het formulier hieronder gebruiken.
 
*Naam:    
*Email:    
Bedrijf:    
*Type:    
Tel.:    
*Adres:    
*Vraag:    
    (* = Verplicht veld) 
Voeg mij toe aan de verzendlijst voor de gratis Cobosystems nieuwsbrief.  
     


Zie voor andere relevante zoekbegrippen ook:
(22.3)Aa - Binnenwanden/beweegbaar, paneelsystemen, alg.